Méz vagy cukor: melyik a jobb választás?

Merre billen a mérleg nyelve a méz vagy cukor kérdésben?

A méz és a cukor is édesebbé teszi az ételeket és az italokat, ízük, textúrájuk és tápanyagprofiljuk azonban eltérő. Blogposztunkban megvizsgáljuk a két élelmiszer egészségre és táplálkozásra gyakorolt előnyeit és hátrányait, és megmutatjuk, hogyan és mennyit érdemes fogyasztani belőlük. Méz vagy cukor? Lássuk, melyik a jobb a választás!

Méz vagy cukor: miből áll ez a két anyag?

A méz elsősorban vízből és két cukorból: fruktózból és glükózból áll

Kis mennyiségben tartalmaz még

  • enzimeket,
  • aminosavakat,
  • B-vitaminokat,
  • C-vitamint,
  • ásványi anyagokat, illetve
  • antioxidánsokat.

A mézben található antioxidánsok közül sok a flavonoidok közé tartozik, amelyek gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal rendelkeznek, ami bizonyos egészségügyi előnyökkel járhat.

Tipp: A méz összetevőiről és jótékony tulajdonságairól A méz hatása a kutatások és tapasztalatok szerint című cikkünkben olvashat bővebben.

A cukor glükóz és fruktóz kombinációjából áll, amelyek együttesen szacharózt alkotnak. A cukor cukorrépából, illetve cukornádból származik de nem tartalmaz vitaminokat vagy tápanyagokat. A sokféle cukor közül a fehér, a barna és a nyerscukor a leggyakrabban használt változat, amelyek közül a barna cukor tartalmazhat némi nyomelemet.

A méz cukortartalma és glikémiás indexe

A mézben és a cukorban a glükóz és a fruktóz aránya eltérő:

  • A cukor 50 százalékban fruktózból és 50 százalékban glükózból áll, míg
  • a méz 40 százalék fruktózt és 30 százalék glükózt tartalmaz.

Egy teáskanál cukor szénhidráttartalma 4,2 gramm, kalóriatartalma pedig 49, míg ugyanennyi méz 64 kalóriát tartalmaz. A méz azonban édesebb, mint a cukor, így kevesebbre lehet szükség belőle ugyanolyan fokú édes íz eléréséhez.

A cukor gyorsabban megemeli a vércukorszintet, mint a méz, a méz glikémiás indexe ugyanis némileg alacsonyabb. A cukor gyorsabb energialöketet eredményez, amelyet hirtelen csökkenés követ, amit fáradtság, fejfájás és koncentrációs nehézségek jellemezhetnek.

A méz káros hatásai: mire ügyeljünk fogyasztásakor?

  • Mivel a méz állaga sűrűbb, jobban megtapad a fogakon, így jobban károsíthatja a fogakat. Ezért is fontos, hogy az étkezések után mindig alaposan mossunk fogat.
  • 12 hónaposnál fiatalabb csecsemőknek nem biztonságos mézet adni, mivel a méz baktériumspórái botulizmust okozhatnak, ami egy ritka, de potenciálisan életveszélyes betegség a fejletlen bélrendszerrel bíró kisbabák számára.
  • A főzés közben a mézben lévő vitaminok elvesznek, ezért érdemes inkább nyersen fogyasztani. 

Cukor helyett méz? Csak módjával!

A túl sok cukor fogyasztása növelheti a szívbetegségek és a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát. A cukor számos feldolgozott élelmiszer gyakori összetevője, így előfordulhat, hogy többet fogyaszt belőle, mint gondolná, ami súlygyarapodáshoz és elhízáshoz vezethet.

A mézben lévő vitaminok és ásványi anyagok miatt ugyan egészségesebb, mint a cukor, de mértéktelenül mégsem szabad fogyasztani, mivel magas kalóriatartalma miatt nagy mennyiségben hizlal.

Méz cukor: mindkettőből megárt a sok.

Fajtamézek és mézkülönlegességek Mézes Gergő Méhészetéből

A mézek fogyasztása ugyan nem ajánlott nyakló nélkül, de finomságként, desszertként, egy-egy kanállal akár gyógyererjük kedvéért elszopogatni belőlük jó érzéssel és energiával tölti fel az embert. Ha közvetlenül a termelőtől szeretne hamisítatlan mézet szeretne vásárolni, nézzen szét webshopunkban, ahol számos mézkülönlegességet is talál, amelyek többségéből 45 grammos és 250 grammos kiszerelés is választható. 

A méheknek a finomságokon kívül számos más terápiás lehetőséget is köszönhetünk: a gyógyhatású méhészeti termékek közé tartozik például a méhpempő, a virágpor és a propolisz is, melyek mindegyikét beszerezheti nálunk. Szeretettel várjuk apiterápiás Mézes Vendégházunkba is, ahol jó szívvel ajánljuk a kaptárlevegős faházat, amely többek közt enyhíti a légúti betegségek panaszait, sőt a méhek gyógyító rezgése alvászavarok és szorongás esetén is gyógyírt jelenthet.