height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=923478352410825&ev=PageView&noscript=1"

A méz kalória- és tápanyagprofilja

1 kanál méz kalória. és szénhidráttartalma magasabb a kristálycukorhoz képest.

A méz egy természetes cukorforrás, amely mértékkel használva remek kiegészítője lehet az egészséges táplálkozásnak, ám túlzásba nem szabad esni a fogyasztásával, mivel a méz kalória- és szénhidráttartalma igencsak magas. Blogposztunkban képet adunk a folyékony aranyban található tápanyagokról, és bemutatunk pár mézes nyalánkságot is.

A méz kalóriatartalma és értékes összetevői

A méz lényegében tiszta cukor, zsír nélkül, és csak nyomokban tartalmaz fehérjét és rostokat. Kis mennyiségben találhatóak benne ugyan egyéb tápanyagok, de a legtöbb ember általában nem fogyaszt annyi mézet, hogy az jelentős vitamin- és ásványi anyag forrásként szolgáljon, viszont a minimálisan feldolgozott méz számos fontos bioaktív növényi vegyületet és antioxidánst, például flavonoidokat és fenolsavakat tartalmaz.

Egy evőkanál méz kalóriatartalma átlagosan 64 kcal-t tesz ki, míg egy teáskanál méz nagyjából 21 kalóriát jelent, ami nem egy hatalmas mennyiség, amennyiben csak egy teát vagy egy vajas kenyeret ízesítünk vele. A méz glikémiás indexe 55 körül van, míg a kristálycukoré 65. Bár a méz némileg megemeli a vércukorszintet, a benne található antioxidánsok a kutatások értelmében védelmet nyújthatnak a metabolikus szindróma és a 2-es típusú cukorbetegség ellen.

Tipp: Méz vagy cukor: melyik a jobb választás? Blogposztunkat elolvasva képet kaphat arról, hogy melyek a legnagyobb eltérések a két édesítő között.

Méz kalória: ekkor jön jól az extra szénhidrát!

A méz kiváló szénhidrátforrás, mert számos egyszerű cukrot tartalmaz, méghozzá a legnagyobb mennyiségben fruktózt és glükózt. Ezek az egyszerű cukrok gyorsan felszívódnak a szervezetben, és azonnali energiaforrásként szolgálnak. 

Néhány eset, amikor a méz extra kalóriái jól jönnek:

  • Edzés előtt vagy után

A méz könnyen emészthető szénhidrátokat tartalmaz, így edzés előtt vagy után fogyasztva segíthet pótolni az energiát, amelyet testünk igényel a megerőltető mozgás során. Az extra kalória a mézből támogathatja a fizikai teljesítményt és gyorsan helyreállíthatja az energiaegyensúlyt.

  • Betegség közbeni és utáni roborálás

A méznek hagyományosan roboráló vagy erősítő hatásokat is tulajdonítanak, hiszen azokban az időkben, amikor még nem volt elérhető ennyi tápanyagdús élelmiszer, a mézet gyakran alkalmazták a vitalitás növelésére és a szervezet erősítésére.

Tipp: Annak ellenére, hogy a méz fogyasztásának számos előnye van, amelyekről A méz hatása című cikkünkben is olvashat, fontos mértékkel fogyasztani, különösen cukorbetegség vagy túlsúly okozta egészségügyi problémák esetén.

A méz kalória tartalma magas, ezért fogyasztásával csínján kell bánni.

Mézes finomságok Mézes Gergő Méhészetéből

Bár a kalóriák szempontjából érdemes elkerülni a túlzott mézfogyasztást, a mézes finomságoknak nem érdemes ellenállni, természetesen kis mennyiségben, nyalánkságként. A finom gyümölcsökből készült mézes szörpjeinkből például kiváló üdítőt készíthet, míg a gyerekek örülni fognak egy mézes nyalókának uzsonnára.

Ha pedig valamilyen kuriózumra vágyik, próbálja ki mézkülönlegességeinket és fajtamézeinket, amelyek közül minimézeket is választhat, ha többféle ízzel is megismerkedne hamisítatlan, termelői mézeink közül.

A méheknek a finomságokon kívül számos más terápiás lehetőséget is köszönhetünk: a gyógyhatású méhészeti termékek közé tartozik a propolisz mellett például a méhpempő és a virágpor, melyek mindegyikét beszerezheti nálunk. Szeretettel várjuk apiterápiás Mézes Vendégházunkba is, ahol jó szívvel ajánljuk a kaptárlevegős faházat, amely többek közt enyhíti a légúti betegségek panaszait, sőt a méhek gyógyító rezgése alvászavarok és szorongás esetén is gyógyírt jelenthet.